Friday 6 May 2011

Een niet zo motiverende mail van een leraar

Gisteren ben ik niet naar de les geweest. En wel omdat ik op mijn kot heel de dag heb gewerkt aan die vreselijke patronen. Het wil me maar niet lukken 8 patronen te vinden die bij elkaar passen en tegelijk weergeven wat ik wil zeggen. Ik heb er al zoveel mijn neus zien passeren. Ik heb tot 12 uur 's nachts gewerkt. Ik sta er mee op en ga er mee slapen. De deadline hiervoor had ik voor mezelf op gisteren geplaatst en ik zal niet rusten tot die in orde zijn. Maar daardoor staat de rest een beetje stil. Die andere opdrachten. Praktisch toch want in mijn hoofd blijft dat ook draaien. Het kan niet meer gezond zijn.

Het probleem zit hem vooral in de kleuren. Als die niet bij elkaar passen kan je eender welke patronen maken qua vorm, het zal niet lukken. Eerst had ik een kleurenpalet van 48 kleuren. Dat heb ik uiteindelijk ingekort naar 20 kleuren. Zo heb ik nog wat geprobeerd maar uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd dat ik echt wel naar minder kleuren moest. Dus heb ik 2 schema's gemaakt met maar 8 kleuren. 1 per patroon. Nu moest ik nog kiezen tussen die twee en ik ging uiteindelijk voor beneden rechts. toen ik ermee bezig was merkte ik wel dat het veel te "zwart wit" werd. En heb ik terug kleuren bijgevoegd door die 8 kleuren donkerder en lichter te maken. Nu heb ik mijn kleuren dus eindelijk vast staan. Nu moet ik nog de patronen krijgen.

Dit is wat ik al voor elkaar gekregen heb.

Dit was nog met 48 kleuren.

  

  


Dit waren nog de patronen met 20 kleuren.


 

 


En dan nu uiteindelijk met de 8 kleuren. Maar ik ben alleen tevreden met de eerste 4. En misschien de vierkantjes. ik zal zien hoe de rest nog wordt van patronen. Ik kom er hopelijk wel uit.


 





EDIT: ik denk dat ik een enorm leuke oplossing heb gevonden voor het lak aan leven in de patronen.  Gewoon een geleefd textuur toevoegen.




En dan kreeg ik deze morgen nog eens deze mail in mijn mailbox. Echt motiverend was het niet. Ik voel mezelf weer twijfelen aan mijn kunnen. Mijn conclusie is dus weer dat ik niet genoeg doe. Veel meer zou moeten doen. Alles aan de kant schuiven en helemaal voor school gaan. En dan komt er alleen maar lichte paniek in mij op.

Beste student GV,

Twaalf weken na de briefing zijn een groot aantal studenten niet verder geĆ«volueerd dan enkele ontwerpen. En dan nog vaak onvolledig en ver van goed. Er is een gebrek aan schetsen, experiment, verschillende ontwerpen, prints, probeersels,...

Als grafisch vormgever kan je alleen maar slagen als je zeer gepassioneerd met je project en ontwerpen bezig bent. Het is net die passie die ontbreekt. Hopelijk zal de deadline van de jury jullie werklust en creativiteit aanwakkeren. De meeste ontwerpen zijn nog ver van goed en volledig.

Methodiek
Een ontwerp van een affiche op formaat A1 kan je niet beoordelen op een 13 inch beeldscherm. En ook niet op een printje formaat A4.
Print je affiche uit op minimum formaat A2, desnoods in zwart wit en 4 stukken. Prik ze tegen de muur en oordeel van op afstand.

No comments:

Post a Comment