Tuesday 15 February 2011

Oud versus nieuw

Peet vroeg me een tweede "3 musketiers" te maken want naast de eerste koper zag hij het ook wel zitten om die te kopen. Alleen gaat dat natuurlijk niet. Het schilderij de 3 musketiers is er één dat ik lang geleden heb gemaakt. Eeuwen terug als ik het in ervaring moet zetten met vormen kleuren en schilderen. Wat Peet zo aansprak waren de kleuren, het lijnenspel, de figuren die lijken te waken of klaar om aan te vallen. Allemaal goed omschreven. Maar ik krijg het gewoon niet meer klaar zo iets op doek te zetten. Ik werk niet meer met die lijnen. Die figuren zou ik nu ook heel anders doen en zelfs weglaten. 

3 musketiers

Op een moment toen ik aan het proberen was had ik een schilderij waar de figuren op te zien waren. En het was zeker geen slecht schilderij. Maar het was ook niet van mij. Dus heb ik het een nachtje laten staan en vandaag erop verder gewerkt. Er is niets meer overgebleven van dat eerste schilderij. Er zijn lagen en lagen verf terug overgekomen. Ik was zelfs even die figuren aan het redden. Uiteindelijk heb ik ze helemaal laten gaan. En ben ik vergeten dat ik in opdracht aan het werken was en heb ik gemaakt wat goed voelde. En het voelde goed, want ene keer die klik gemaakt stroomde er die adrenaline door mijn lijf. Het vooruitzicht van een goed schilderij. En ik ben helemaal verder gegaan. Met het volgende werk als resultaat. 




SKY IN PIECES

No comments:

Post a Comment